EP. 15: GIMP – Accesorii / Accessories (RO/EN)

  • Așa cum am spus, azi vom desena fețele personajelor din Blender. Eu folosesc GIMP, un program grafic gratuit. Voi puteți folosi orice alt program doriți.

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Petrecerea fețelor!

  • Nepoate, încă o dată, de ce nu desenăm fețele direct în Blender?

  • Bunicule, în Blender merge și desenat 2D, dar e puțin mai greu decât în GIMP. În plus, e bine să știi să folosești un program grafic pentru că, atunci când vom avea seria dedicată Blender-ului, vom avea nevoie de el pentru a crea texturi mai complexe folosind UV mapping, lucru care e foarte ușor de făcut în GIMP. Și structura programelor seamănă puțin între ele. Avem meniul de sus, unelte în stânga și o listă ca și cea din Outliner în dreapta.

  • Deci, Nepoate, iar cu atâtea meniuri? Zici că suntem la restaurant. Nu că m-aș plânge, dar nu mi-e foame acum, doar somn...

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Petrecerea meniului fără mâncare!

  • Pentru a începe, trebuie prima dată să creăm un fișier nou mergând în meniul principal de sus la File - New... și setând dimensiunea de 1080x1080 pentru un pătrat.

  • În lista din dreapta vom găsi Layerele, începând cu cel de background alb. Nu avem nevoie de el, deci vom da click stânga pe numele lui și apoi vom apăsa pe butonul X din dreapta jos. În schimb, vom adăuga unul nou apăsând pe butonul Create Layer, unde putem să îi schimbăm numele și să îi punem numele "Ochi".

  • Nepoate, tocmai ai șters acel Layer doar ca să îl adaugi înapoi? Nu era bun și primul? Copiii din ziua de azi...

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Petrecerea ștearsă readăugată!

  • Bunicule, într-adevăr puteam să dăm dublu click pe numele Layerului pentru a-l redenumi, dar el nu era transparent, de aia am adăugat unul nou, de care ne dăm seama că e transparent după fundalul cu pătrățele.

  • Nepoate, înainte era doar un pătrat, acum îs doar pătrățele. Ce, vrei să mă hipnotizezi ca să adorm? Din partea mea poți să stai liniștit că pot dormi pe orice fundal.

  • Pentru a începe să desenăm, trebuie să luăm creionul din meniul cu unelte din stânga dând click dreapta pe butonul cu pensula și alegând Pencil, căruia îi putem schimba mărimea de la valoarea Size, pe care o modificăm ținând mouse-ul deasupra ei și folosind rotița, dând click pe săgeți, dând dublu click pe cifre și schimbându-le de la tastatură sau dând click și trăgând de bara valorii.

  • Nepoate, pe mine m-ai pierdut de la click click click. Era mai simplu în Blender unde doar trăgeam de mouse și mă învârteam.

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Petrecerea complicatului simplu și a simplului complicat! Yoohpey!

  • Bunicule, e chiar simplu atunci când pui în practică! E la fel ca în Blender, tragi în stânga sau dreapta pentru a micșora, respectiv a mări creionul! Iar pentru a-i schimba culoarea, trebuie să dăm click pe cea din stânga din meniul uneltei pentru a deschide un meniu unde putem alege culoarea, după care dăm OK. Putem folosi săgeata pentru a schimba ce culoare e activă, adică cea din stânga, și să păstrăm două culori cu care să desenăm, având și un buton cu alb-negru care ne resetează culorile cele două la alb și negru.

  • În sfârșit ceva pentru mine, Nepoate! Așa mult îmi plac televizoarele alb-negru, sunt cele mai bune pentru dormit la ele!

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Petrecere color alb-negru!

  • Acum că am înțeles cum funcționează setările creionului, putem desena cu el! E așa de simplu încât tot ce trebuie să faci este să dai click și să tragi în zona de desen. Dacă ai făcut o greșeală, poți apăsa tastele [CTRL] + [Z] pentru a da înapoi ultima acțiune sau poți șterge parte din desen cu ajutorul radierei din meniul din stânga. Radiera poate fi setată pe Hard Edge, ceea ce o va face să funcționeze ca și creionul, ștergând cu o margine abruptă, în loc să creeze margini mai șterse.

  • Pentru a desena conturul unui ochi, o poți face cu mâna liberă sau, dacă vrei să ai o formă mai uniformă, poți trage linii drepte dacă dai click undeva pe pagină cu creionul, apoi, ținând apăsat tasta [SHIFT], dând un click altundeva pentru a conecta cele două puncte. Dacă atunci când punem al doilea punct ținem apăsat și de tasta [CTRL], direcția linii va fi aliniată după una din direcțiile sus, jos, stânga, dreapta, sau una din diagonalele principale, funcție utilă pentru a crea forme pătrate sau dreptunghiulare.

  • Cred că am reușit, Nepoate! Într-adevăr, nu era așa de greu să trag niște linii aici pe pagină. Am făcut și eu un pătrat pentru ochi! Deși e cam mare și nu văd nimic altceva.

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Petrecerea ochiului singuratic!

  • Bunicule, pentru a vedea mai mult din pagină poți ține apăsată tasta [CTRL] și să tragi în sus sau în jos de rotița de pe mouse, apropiindu-te de ce parte a desenului vrei. Acum că avem un pătrat pentru ochi, putem să folosim găleata pentru a umple mijlocul cu o culoare, cum ar fi alb.

  • Pentru partea colorată a ochiului, pupila și irisul, vom adăuga un alt Layer deasupra ochiului numit "Pupila" pentru a putea desena fără să stricăm ce e dedesubt, pentru atunci când vom avea nevoie să mișcăm ochiul.

  • Pe acest nou Layer desenăm ochiul cu culoarea preferată la fel ca și cum am făcut cu conturul ochiului, apoi mai facem încă un dreptunghi negru și mai mic pentru pupilă. Mai putem adăuga o sclipire albă în colțul culorii pentru a stiliza ochiul și gata cu primul ochi!

  • Acum, pentru a face încă unul fără să desenăm de la început, vom adăuga un Layer Group pentru a fi mai ușor să lucrăm cu cele pe care le avem deja, căruia îi vom spune "Ochi Dreapta" și în care vom pune celelalte două Layere dând click și trăgându-le pe Group.

  • Apoi putem da click dreapta pe Group și să apăsăm pe Duplicate Layer, ceea ce va crea o copie a Grupei cu tot ce era înauntru, căreia îi putem pune numele "Ochi Stanga".

  • Pentru a-l poziționa în cealaltă parte a feței, trebuie să alegem unealta Move din stânga și să alegem setarea "Move the active layer", care ne va lăsa să mișcam toată Grupa, atât timp cât e selectată în dreapta, ceea ce putem face dând click stânga pe numele ei.

  • Cu unealta Move putem da click și trage oriunde pe desen pentru a poziționa Grupa, iar dacă ținem apăsat de butonul [CTRL] se va alinia cu una din direcțiile de care vorbeam mai devreme, ceea ce ne va asigura că ochii vor fi la același nivel. Același lucru îl vom face pentru pupilă pentru a face personajul să se uite spre noi.

  • Nepoate, de ce se uită personajul tău așa la mine? Parcă ar vrea să îmi spună ceva... dar stai că nu are gură. Bun! E liniște. Deși, ca să fie mai relaxat, eu îi recomand să tragă un pui de somn, că asta tot timpul merge la mine.

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Petrecerea somnoroșilor!

  • Mai trebuie să desenăm gura și nasul personajului, pe care le vom face ca și până acum, în layere separate, denumite și aranjate. Nu e obligatoriu, dar poți desena și sprâncene sau să testezi și alte accesorii, cum ar fi niște ochelari. Ce zici, Bunicule, îți place?

  • Nu e rău, Nepoate, dar unde-i mustața?

  • Dar ăsta sunt eu. Și eu nu am mustață.

  • Păi ai zis că e test. Deci testam și eu să văd cum ți-ar sta cu mustață. Și nu de oricare, ci una albă, ca a mea!

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Petrecerea mustăților!

  • Când o să mai cresc și nu o să am chef de bărbierit o să testez cum e cu mustață, dar ca să fie albă mai trebuie să aștept. Până atunci, acum că am terminat fața, putem merge în meniul de sus la File - Save As... și să salvăm proiectul GIMP ca .xcf pentru a reveni la el altă dată, iar apoi putem merge încă o dată la File - Export As... pentru a transforma poza într-un .png de care vom avea nevoie în Blender.

  • Odată ce le avem pe amândouă salvate, va trebui să compresăm poza, proces pe care va îl vom repeta pentru toate pozele folosite în joc, lucru important în reducerea dimensiunii jocului, ceea ce îl va face să ruleze mai bine.

  • Nepoate, eu nu am nimic împotrivă să facem compresie la poze, dar nu vreau să-mi micșorez mustața. Ok?!

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Petrecerea mustăților micșorate mărite!

  • Stai liniștit, Bunicule. Nici nu o să-ți dai seama care e mustața originală. E timpul să deschidem programul gratuit Caesium, unde vom trage poza din folderul de pe calculator, dându-i drumul în mijlocul zonei mari albe, pas pe care îl putem face și cu mai multe poze în același timp trăgând o selecție mai mare.

  • În meniul din dreapta vom alege Mode: Quality și îl vom seta la 80 pentru PNG-uri după care vom apăsa pe butonul de compresie. Ne va avertiza că procesul e ireversibil, deci e bine să facem asta pe o copie, deoarece chiar dacă pierderea din calitate e minimă, poza nu va mai putea fi editată ulterior; dacă deschidem o poză compresată înapoi în GIMP, rezultatul va fi imprevizibil, poza fiind distorsionată când o salvăm din nou sau culorile vor fi limitate.

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Petrecerea pozelor previzibile imprevizibil!

  • Putem acum să mergem înapoi în Blender și să deschidem fișierul din episoadele anterioare cu personajul nostru, unde putem adăuga din meniul Editorului 3D o poză de la Add - Image - Mesh Plane și selectând poza din folderul unde am salvat-o.

  • O vom mișca cu uneltele din stânga până când e în poziția corectă, după care vom selecta cele două obiecte, asigurându-ne că ultimul selectat e corpul, și le vom uni ca și data trecută cu [CTRL] + [J]. Acum putem da Save, Render Animation, și gata, Bunicule! Odată ce pozele vor fi gata de randat, trebuie trecute prin compresia cu Caesium și sunt gata de folosit în joc!

  • Trebuie să recunosc, Nepoate, că nu e chiar așa de grea animația 3D. Dar nu e nici așa ușoară cum e găsitul acului în fân. Și e bine că e fără sunet. E ca un film mut. Pot să mă uit și să adorm imediat.

  • Tocmai de aceea, Bunicule, următoarele două episoade vor fi despre muzică și sunete, atât pentru animație, cât și pentru jocuri.

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Petrecere muzicală!

  • Măcar să fie ceva muzică de adormit. Că așa bine o să mă joc în somn. E promoție, doi în unu.

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Petrecerea promoțiilor!

  • Deci exersați-vă desenatul fețelor și faceți cât mai multe variante de personaje și accesorii! Veți avea nevoie de ele pentru joc. Mult succes!

  • Just like we promised, today we will draw the faces for the characters we made in Blender. I am going to be using GIMP, a free drawing and photo editing program. You can use any program you want.

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Face party!

  • Nephew, can you tell me again, why aren't we just drawing the faces directly in Blender?

  • You can draw in Blender too, Grandpa, but it is a little harder than doing it in GIMP. On top of that, it's good to know how to use a drawing program like GIMP because when we'll get to a series dedicated to Blender alone we will need to create textures based on UV maps, which is much easier to work with in GIMP. The layout of the two programs is also somewhat similar. We have the menu at the top, tools on the left and a list like the one in the Outliner on the right.

  • So, Nephew, again with so many menus? I feel like I'm in a restaurant. Not that I'm complaining, but I'm not really hungry right now, just sleepy...

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Food-less food menu party!

  • To start, we first need to create a new file by going to the main menu at the top and clicking File - New... where we will set the size of the canvas to 1080x1080 for a square.

  • In the list I mentioned on the right we will find Layers, starting with the one with a white background. We do not need it, so we will left click on its name and click the X button in the bottom right to remove it. Instead, we can add a new layer from the button with a plus sign, which we will name "Eye".

  • Nephew, did you just delete that layer only to add it back? Wasn't the first one good enough? Kids these days...

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Deleted and readded party!

  • Indeed we could've double clicked the layer to rename it, Grandpa, but it wasn't transparent, which is why we added a new one that we can tell is transparent by the tiled squares in the background.

  • To me, Nephew, you just turned one big square into many other little ones. What, do you want to hypnotise me to sleep? Because I can tell you now you can rest easy knowing I will sleep regardless of the background.

  • To start drawing, we need to pick up the pencil from the tool menu on the left by right clicking on the paint brush and picking the Pencil out of the dropdown menu. We can change the pencil's Size from the slider, modifying it by hovering over the field and using the scroll wheel, clicking the up and down arrows next to it, double clicking the text value and typing on our keyboard or by dragging the handle of the slider.

  • Nephew, you lost me when you started saying all those click click clicks. It was easier in Blender where all I had to do was click and drag the mouse so I could spin.

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Simple complicated and complicated simple party! Yoohpey!

  • It's actually quite simple when you try it out, Grandpa! It's just like in Blender, drag the slider left or right to decrease or increase the size of the pencil! To change its colour, we need to click on the left one of the two coloured squares in the tool menu, which will open up a window for us to choose the colours similarly to the circle in Blender. Once we've selected our colour, we can click OK to go back. The arrow next to the two squares can be used to switch the active colour we are working with and keep one in the back to quickly switch between them, as well as a button portraying them as black and white to revert them and clear our current colours.

  • Finally, Nephew, something for me! I love black and white TVs, they're so good when it comes to sleeping while watching them!

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Black and white party!

  • Now that we've understood how the settings for the pencil work, let's draw with it! It's really easy, all you have to do is click and drag on the canvas area. If you make a mistake, you can undo it by pressing [CTRL] + [Z] on your keyboard, or use the eraser tool from the menu on the left, just as you use the pencil. You can set the eraser tool to Hard Edge, which will make it function more like the pencil, removing the fuzziness of the brush, instead erasing, as the setting implies, with a hard edge.

  • To draw the outline of our eye, you can do it freehanded, or you can get a more uniform shape by clicking with the pencil and making a dot, followed by another dot placed while holding down [SHIFT], making a straight line between the two points. If you also hold [CTRL] while holding down [SHIFT], the line will snap to one of the preset directions, aligning vertically, horizontally, or one of the diagonals. This feature is useful to make squares and rectangles more easily.

  • I think I did it, Nephew! It wasn't actually that hard to trace a few lines here on the canvas. I managed to make a square for the eye! Even though it's kind of big, and I can't really see anything else.

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Lone eye party!

  • Grandpa, to see more of the canvas you can hold down the [CTRL] button and scroll up or down with the wheel on your mouse, zooming in or out towards the cursor. Now that we have a square for our eye, we can take the bucket fill tool from the left and use it to fill the square with a colour, in our case white.

  • For the coloured part of the eye, the iris and pupil, we should add another layer above the eye named "Pupil", allowing us to draw it without messing up what's underneath, for when we will need to change the direction of the eyes.

  • On this new layer, we can draw the iris with our preferred colour, just like we drew the outline of the eye, then draw an even smaller, black shape inside for the pupil. We can also add a white rectangle in the corner of the iris to add a bit of stylised sparkle, and there we have our first eye done!

  • Now, to make another one without having to draw it from scratch, we can add a Layer Group to sort the already existing layers, which we will rename to "Right Eye". Into the group we will bring the other two layers we've made by clicking and dragging their names and releasing when our mouse hovers over the group, highlighting it visually.

  • Once we've ordered them inside the group, we can right click it and select the Duplicate Layer option, which will create a copy of the group with everything inside, that we can rename to "Left Eye".

  • To position this new eye on the correct side of the face, we need to pick the Move tool from the left and make sure that the "Move the active layer" option is selected, allowing us to move the entire group as long as it is selected in the list on the right, which we can verify by clicking its name.

  • With the Move tool active we can click and drag anywhere on the canvas to move around the layer group, and if we hold down [CTRL] it will allign the movement to one of the directions, just like it did when we held down [CTRL] with the pencil tool, so we can make sure that the eyes will be at the same height. We also need to move the left eye's pupil layer with the Move tool so it looks like the character is facing us.

  • Nephew, why is the character looking at me like that? I feel like it wants to tell me something... but it doesn't have a mouth. Great! Silence. Though, so it could be more relaxed, I recommend it gets some sleep, it always works for me.

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Relaxing sleepy party!

  • We also need to draw the mouth and the nose of the character, which we will do as we have been doing so far, making separate layers with simple names and ordering them properly in the list. You can also optionally draw eyebrows, or test out different accessories, like a pair of glasses. What do you say, Grandpa, do you like it?

  • Not bad, Nephew, but where's the moustache?

  • But this is me, Grandpa. I don't have a moustache.

  • Well you said we were testing things out. So I want to test what you'd look like with a moustache, and not any moustache, but a white one, like mine!

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Moustache party!

  • When I'll grow up and I won't feel like shaving I'll test out a moustache, but it would still take a while to get it to be white. Until then, we've got our finished face for the character which we need to save by going to the main menu at the top and clicking on File - Save As... to save the GIMP project as an .xcf which we can open at a later time to continue working with our layers. We also need to go to File - Export As... to turn all the layers we've drawn into a single .png which we will be able to open in Blender.

  • Once we have both of the files saved, we need to compress the image, a process we will have to repeat for all of the images we will use in the game in order to optimise performance and save space.

  • Nephew, I've got nothing against compressing the images, just don't shrink my moustache, okay?!

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Shrunk grown moustache party!

  • Don't worry, Grandpa. You won't even be able to tell which moustache is the original. It's time to open up Caesium, a free image compression program. We can drag our image into the big white space in the middle of its window from the folder on our computer, step that we can do with multiple images selected at the same time, for when we will be compressing our finished animations.

  • In the menu on the right we will pick the Mode: Quality and set it to 80 for PNGs, after which we can press the compression button. It will warn us that the process is irreversible, so it's best we make a copy of our original images. Even though compression is almost lossless, the image will not be able to be properly edited anymore; if we open the compressed image in GIMP the result will be unpredictable, the image being distorted upon saving it again or the colours being limited.

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Predictable unpredictable image party!

  • We can now go back into Blender and open the file we've been working on in the previous episodes, and we can go to the menu at the top of the 3D Editor to Add - Image - Mesh Plane, navigating to the folder where we saved the compressed png of the face.

  • We need to position it using the tools in the menu on the left, after which we need to use SHIFT to select both of them, making sure the last one selected was the body, which will preserve the position of its origin, and then we need to press [CTRL] + [J] on the keyboard to join the two objects together. We can now save our file, play the animation to make sure everything is as it should be, then render the animation, and we're done, Granpda! Once the images will finish rendering, we need to take them through Caesium and they'll be ready to use in our game!

  • Nephew, I must admit, 3D animation isn't that hard. It's not as easy as finding the needle in the haystack, though. And I'm happy that it doesn't have any sounds, it's like a silent film. I can watch it and fall asleep immediately.

  • That's excatly why the next two episodes will be about music and sounds, Grandpa, to use in animation as well as in games.

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Musical party!

  • At least let it be some lullaby music, cause I'll be playing the game so well in my sleep. It's like a 2 in 1 offer.

  • pthlptlhpt!

  • Yoohpey! Offer party!

  • So, pratice your drawing skills and make as many accessories and character variants as you can! You will need them for the game. We wish you luck!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.