-
Nepoate, treaba asta cu rotitul merge ca unsă! Mă rotesc non-stop!
-
pthlptlhpt!
-
Yoohpey! Perecere unsă non-stop!
-
Deci, dacă ați descărcat pe calculator programul Blender de pe website-ul lor, haideți să îl deschidem cu dublu click. Prima dată când se deschide Blender, va apărea un panou în care poți alege niște setări pentru butoane, dar noi nu avem nevoie să le schimbăm, deci apăsăm "Continue".
-
Apoi, în zona de lucru, va fi deja acolo un cub. E cea mai simplă formă 3D. Noi vom folosi acest cub pentru a crea un personaj Yoohpey, dar și alte obiecte, tot în formă de cub, pe care le vom folosi în animație.
-
pthlptlhpt!
-
Yoohpey! Perecerea cuburilor animate!
-
Azi discutăm despre interfață, care e compusă din meniuri și Editoare. În partea de sus a ecranului este meniul principal al Blender-ului, începând din stânga cu butoane de la sigla Blender, File, Edit, Render, Window, Help, terminându-se în dreapta cu niște butoane pentru Scene-uri și View Layer-e, de care nu avem nevoie în acest curs.
-
Din acest meniu putem deschide unele fișiere pe care am mai lucrat dând click stânga pe File și apoi pe Open..., sau putem să îl salvăm pe cel pe care lucrăm dând click pe File și apoi pe Save As..., navigând apoi prin fișierele din calculator pentru a alege unde să îl păstrăm. Mai putem să exportăm obiectele 3D create pentru a fi deschise în alte programe dând click pe File și apoi pe Export, alegând un format cum ar fi .fbx sau .obj.
-
Nepoate, ăsta da meniu! Încă un pic mai trebuia să zici de el că și adormeam...
-
pthlptlhpt!
-
Yoohpey! Petrecerea meniului blenduit!
-
Stai să vezi ce urmează, Bunicule! Restul ecranului e împărțit în Editoare, iar la început pe ecran vor fi patru, respectiv: Editorul 3D, cel mai mare, din mijlocul ecranului
-
Editorul Timeline-ului, cel mai mic, din partea de jos a ecranului, unde putem adăuga keyframe-uri obiectelor și să le mișcăm în funcție de timp
-
Editorul Outliner din dreapta sus unde pot fi selectate și ascunse obiectele din scenă
-
și Editorul Properties din dreapta jos unde pot fi modificate proprietățile scenei și ale obiectului selectat, cum ar fi culorile.
-
Aceste Editoare pot fi micșorate sau mărite trăgând de marginile verticale și orizontale ale zonelor, iar trăgând din colț poate introduce sau șterge unele zone de Editoare noi, iar unele configurații des utilizate sunt salvate în meniul principal de sus, de la Layout, Modeling,... având opțiunea de a adăuga altele noi prin butonul +.
-
Păi, Nepoate, eu vreau să-mi lași un singur Editor deschis pe ecran, să mă uit la cub, că tare bine o să dorm eu așa.
-
pthlptlhpt!
-
Yoohpey! Petrecerea editoarelor!
-
În partea de sus a fiecărui Editor mai avem și un meniu cu un buton care poate schimba funcția zonei de Editor, iar în dreapta lui se vor regăsi butoane cu acțiuni sau moduri de funcționare ale editorului.
-
Editorul 3D mai are meniul din stânga cu unelte pentru a lucra cu obiectele din scenă și cel din dreapta pentru a ne putea mișca în jurul scenei.
-
Nepoate, nu-s cam multe atâtea meniuri? Că eu abia mănânc unul care are felul 1 și felul 2. Cu desertul e mai greu la vârsta mea. Și la felul 4, eu deja dorm. D-apoi să ai mai multe meniuri cu mai multe feluri. Zici că ești la restaurant, nu că mănânci terci de la blender! Deși, cam am un terci în cap acuma, de la Blender-ul tău.
-
Știu că pare mult și stufos...
-
... Crezi?!...
-
Dar te asigur că nu e așa de greu, Bunicule. Că nu ai nevoie de toate uneltele. În episodul următor vom vedea care din uneltele din aceste meniuri ne trebuie mai des.
-
pthlptlhpt!
-
Yoohpey! Perecerea uneltelor!
-
Nepoate, abia aștept să văd cum găsești acul în carul cu fân. Abia aștept! Până atunci, mă duc să verific fânul. Să văd dacă e bun la ceva. Că mi-e așa de somn!
-
Nephew, this whole spinning thing runs like oiled! I'm spinning non-stop!
-
pthlptlhpt!
-
Yoohpey! Non-stop spinny party!
-
So, if you've downloaded Blender off their website, let's open it up with a double click. The first time you run it, a pop up for starting configurations will appear, which we will not need to change, so we can just press "Continue".
-
Then, in the work area, there will already be a cube. It is the simplest 3D shape. We will be using this cube to create a Yoohpey character, as well as other objects in a cube shape, which we will be using in our animations.
-
pthlptlhpt!
-
Yoohpey! Animated cube party!
-
Today we will talk about Blender's interface, which is made up of menus and Editors. In the top part of the screen we have the main menu of Blender, starting from the left with the buttons Blender logo, File, Edit, Render, Window, Help, ending in the right with a few buttons for Scenes and View Layers, but we will not need those in this course.
-
From this menu we can open files we've worked on before by left clicking File and then Open..., or we can save the one we're working on by going to File and then clicking Save As..., navigating the folders on your pc and choosing where you want to keep it. We can also export the 3D objects we create to open them in other progams by clicking on File and then going to Export, choosing a file type like .fbx or .obj.
-
Now, Nephew, that's what I call a menu! If only you'd have talked about it a little longer I would've already fallen asleep...
-
pthlptlhpt!
-
Yoohpey! Blender menu party!
-
Wait until you see what's next, Grandpa! The rest of the screen is divided into Editors, the default ones on the screen being the following four: the 3D Editor, the biggest one in the middle of the screen, where we have the cube
-
the Timeline Editor, the smallest one, at the bottom of the screen, used for adding keyframes to objects which moves them based on the time
-
the Outliner Editor in the top right, where obejects can be selected or hidden from the scene
-
and the Properties Editor towards the bottom right of the screen where you can edit the properties of the scene and currently selected object, such as changing its colours.
-
These Editor panels can be resized by dragging their vertical and horizontal sides, and even new Ediotr panels can be made by dragging from the corner of one of the existing ones. A few configurations of commonly used Editor layours can be found at the top of the screen in the main menu as Layout, Modeling,... as well as having the choice to make your own ones by pressing the + button.
-
Well, Nephew, I want you to leave a single Editor open on screen, the one with the cube, and I will sleep so well to it.
-
pthlptlhpt!
-
Yoohpey! Editor party!
-
At the top of each Editor we have a menu with a button on the left that can change the type of Editor open in its panel, and to the right of that we will have buttons with actions available in the Editor or changing the ways you interact with it.
-
The 3D Editor also has a vertical menu on the left with tools, as well as one on the right with buttons to help us move around the scene.
-
Nephew, isn't that a bit too many menus? I can already eat one with main and second courses. Not to talk about dessert, it's hard at my age. And by the fourth course, I'm already asleep. Let alone eating multiple menus with each having more courses. You'd think you're at a restaurant, not eating porridge from the blender! Even though I think my brain has turned to porridge from this Blender of yours.
-
I know it seems like a lot...
-
...You think?!...
-
But I can assure you that it's not that hard, Grandpa. You will not need all of the tools. In the next episode we will see which of the tools we need to use most often.
-
pthlptlhpt!
-
Yoohpey! Tool party!
-
Nephew, I can't wait to see you find the needle in the haystack. I can't wait! Until then, I will go check on the hay. See if it's good for anything, because I'm so sleepy!