Dan Băjenaru - ”Peisaj băimărean”

Primăvara a venit pe simezele Muzeului Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare». Expoziția temporară „Primăvara – portretul unui anotimp”, curatori dr. Ioan Angel Negrean & dr. Dorel Topan, nu a apucat să primească pe atât de mulți vizitatori pe cât organizatorii și-ar fi dorit. Dar pentru că trăim în epoca în care suntem mereu conectați, cei de la Muzeul Județean de Artă vă provoacă ecranele device-urilor să se umple de culoare și de energie, arătându-vă pe rând lucrările expuse și spunându-vă, pe scurt, povestea pictorilor lor.

Pictorul Dan Băjenaru s-a născut la Piteşti în 11 mai 1900 şi a trăit până în 25 mai 1988, când s-a stins din viață la Bucureşti. A făcut parte dintr-o familie cu înclinaţii artistice, tatăl său (Ion Băjenaru) fiind un tenor român din perioada de început a operei în România.

Formarea artistică a început-o la Şcoala de Arte Frumoase din Bucureşti, sub îndrumarea pictorilor G. D. Mirea şi Costin Petrescu. Din 1927 şi-a continuat studiile la Academia Julian şi Ranson din Paris, iar ca bursier al Ministerului Cultelor şi Artei, a studiat la Şcoala Română de la Fontenay aux Roses. Tot ca bursier a lucrat şi la Baia Mare, în verile anilor 1919, 1920, 1922, 1924, 1925 şi 1926.

Debutul artistic s-a petrecut la Paris, cu o expoziție personală în 1926. Tot aici, în 1927, a expus la Salonul de Toamnă şi în 1937 la Expoziţia Universală. În ţară a expus cu regularitate din 1929, la Salonul Oficial, iar în perioada 1930-1940 a participat la expoziţiile Tinerimii Artistice şi la cele organizate de Grupul Nostru.

De-a lungul carierei sale artistice, Dan Băjenaru a avut numeroase participări expoziţionale, atât în ţară, cât şi în străinătate. În anul 1975 i s-a organizat o expoziţie retrospectivă la Bucureşti.

A obţinut mai multe premii la participările sale la Salonul Oficial, iar în 1937 a fost distins cu Medalia de argint la Expoziţia Universală de la Paris. (dr. Ioan Angel Negrean)

Ilie Cămărășan – ”Jocul găinii”

Viziunea plastică elaborată de Ilie Cămărășan și-a definit o identitate distinctă și distinsă prin cel puțin următoarele caracteristici: o vivacitate coloristică stenică de tip solar, elaborări componistice savante cu un impact metaforic puternic, claritate și eleganță formală, dublate de un inconfundabil simț al umorului, respectiv de o copleșitoare capacitate de ficționare narativă în registre cel mai adesea ludice.

Lumea inventată în pictura artistului este una dinamică și vie, devotată spațiului și identității spirituale rurale românești, care pulsează de energii benefice.

Fixată într-o zonă de interferare discretă a realului și a suprarealului, rostirile metaforice utilizate de Ilie Cămărășan construiesc o perspectivă în care personalitatea artistului a dispus de acea nobilă și rară capacitate de a-și apropria și a „contopi” creativ lecțiile câtorva filoane estetice, printre care regăsim baladescul și ironismul arhaic românesc, decorativismul sintetist postgauguinian și ludicul chagallian. (dr. Tiberiu Alexa)

Zoltan Bitay – ”Dealul Florilor”

Artistul plastic băimărean Zoltán Bitay s-a născut în anul 1931 la Cermei, în judeţul Arad. Cunoscut astăzi ca pictor şi grafician, el şi-a realizat pregătirea artistică urmând, la Cluj, cursurile secţiei Pictură din cadrul Institutului de Arte Plastice «Ion Andreescu», pe care le-a absolvit în anul 1958, avându-i ca profesori şi mentori pe Tibor Kádár, Teodor Harşia şi Béla Nagy Abodi.

Imediat după absolvire s-a stabilit în Baia Mare, unde a şi debutat la Expoziţia Regională din 1958 a membrilor Filialei Baia Mare a Uniunii Artiştilor Plastici din România. Zoltán Bitay s-a integrat rapid în mişcarea artistică băimăreană participând, apoi, cu regularitate aproape anuală, la expoziţiile oficiale anuale şi la cele de grup şi colective organizate de filiala băimăreană a U.A.P.R.

Pe lângă pictura de şevalet, artistul s-a preocupat în egală măsură de grafica de şevalet şi apoi de grafica publicitară, de arta decorativă şi de for public, făcând astfel dovada calităţilor sale de artist complex, capabil să treacă uşor de la o tehnică la alta. Sunt notabile lucrările artistice realizate de Zoltán Bitay în tehnicile mozaicului, a vitraliului etc.

De-a lungul carierei sale artistice Zoltán Bitay a realizat numeroase expoziţii personale atât în ţară în Baia Mare, Salonta, Târgu Secuiesc, Oradea, cât şi în străinătate în Budapesta, Zebegény şi Kecskemét (Ungaria), Klagenfurt şi Unterwart (Austria). De asemenea, a participat la numeroase expoziţii colective şi de grup în ţară (Baia Mare, Bucureşti, Arad, Cluj-Napoca, Satu Mare, Braşov, Constanţa şi Timişoara) şi în străinătate (Barcelona – Spania; Szentendre, Budapesta, Gyula, Szolnok, Kecskemét şi Bugac – Ungaria; Stockholm şi Solna – Suedia). În ultima perioadă Zoltán Bitay a participat la numeroase tabere de creaţie în Ungaria şi Serbia.

Pentru întreaga activitate artistică, în anul 2012 lui Zoltán Bitay i s-a decernat premiul şi diploma Artistul Anului, conferite de Consiliul Local Baia Mare, Primăria Municipiului Baia Mare şi Filiala Baia Mare a Uniunii Artiştilor Plastici din România. (dr. Ioan Angel Negrean)

Sursă informații și foto: Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare»

CITEȘTE ȘI:
”Primăvara – portretul unui anotimp”, o expoziție în mai multe episoade (2)
”Primăvara – portretul unui anotimp”, o expoziție în mai multe episoade (3)
”Primăvara – portretul unui anotimp”, o expoziție în mai multe episoade (4)
”Primăvara – portretul unui anotimp”, o expoziție în mai multe episoade (5)

4 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.