Muzeul Național de Artă al României (MNAR) vă invită într-un mic tur virtual în care veți descoperi câteva dintre tablourile în care găsim… animale de companie. ”Dacă vă place ideea micului nostru tur tematic virtual, mai facem!”, promit cei de la MNAR.

G. D. Mirea – Copiii familiei Goodwin

G. D. Mirea – Copiii familiei Goodwin, 1885 (Galeria de Artă Românească Modernă, MNAR)

Lucrarea, reprezentându-i pe cei trei copii ai bancherului de origine britanică Ernest Goodwin, căsătorit cu principesa Maria Suțu, este expresia tipică a portretului de societate din perioada 1880-1914. Aici, elementele ce fac aluzie la statutul social al celor trei copii se alătură unor detalii din universul domestic (câinele labrador, coșul împletit) conferind compoziției un aer mai puțin convențional. Exponent al academismului, Mirea a fost unul dintre cei mai apreciați portretiști ai înaltei societăți bucureștene din perioada La Belle Epoque.

Niccolo Livaditti – O doamnă lucrând

Niccolo Livaditti – O doamnă lucrând, 1846 (Galeria de Artă Românească Modernă, MNAR)

Pictor italian stabilit la Iași în preajma lui 1830, Livaditti a fost un prolific portretist și un important vector al modernizării picturii românești de șevalet. ”O doamnă lucrând”, de factură Biedermeier, reunește într-un singur portret mai toate motivele și preocupările plastice ale epocii: atenția pentru detaliu și redarea materialității obiectelor, preocuparea pentru construcția compozițională și perspectivă, interesul pentru psihologia modelului și peisajul. Cățelușul maro cu trăsături ușor umanizate, ce apare în stânga tabloului, echilibrează compoziția, contribuie la crearea atmosferei domestice caracteristică mediului burghez al epocii.

Francisc Șirato – Femeia cu pisică

Francisc Șirato – Femeia cu pisică (Muzeul Colecțiilor de Artă)

Membru al Grupului celor patru, alături de pictorii Nicolae Tonitza, Ștefan Dimitrescu și de sculptorul Oscar Han, Francisc Șirato a desfășurat o amplă carieră de pictor, grafician și cronicar de artă. Lumina și culoarea sunt principalele sale preocupări plastice, lesne de sesizat atât în toată tematica abordată. Lucrarea cu un singur personaj feminin devine unul dintre motivele sale predilecte, nepoata sa, Lila Nădejde, fiindu-i un credincios model. Titlurile compozițiilor sale sunt mereu evocatoare, ca și în cazul ”Femeii cu pisică”, unde, pe fundalul unui peisaj estompat, se profilează, alături de personajul feminin, o pisică dormind.

Gheorghe Petrașcu – Mariana cu pisică

Gheorghe Petrașcu – Mariana cu pisică (Muzeul K.H. Zambaccian)

Format sub influența lui Nicolae Grigorescu și a picturii impresioniste, Gheorghe Petrașcu va ajunge la o viziune proprie, inconfundabilă, bazată pe materialitatea pastei picturale. Peisajul și natura moartă sunt genurile sale favorite, artistul excelând ca pictor intimist, preferând mediul familial și cel al interiorului de atelier. Chipul uman nu este un subiect predilect în opera sa, însă atunci când se oprește asupra lui își alege ca modele pe cei apropiați, familia sau prietenii. Fiica artistului este cea care îi pozează pentru ”Mariana cu pisică”, o reprezentare a inocenței specifice vârstei, un pretext pentru adevărate exerciții de virtuozitate cromatică.

Theodor Aman – Femeia cu câinele

Theodor Aman – Femeia cu câinele, 1862 (Galeria de Artă Românească Modernă, MNAR)

”Femeia cu câinele” este o lucrare profund realistă, reprezentând un personaj feminin, se pare modelul său preferat – Frosa, care afişează o atitudine nonşalantă, visătoare, uşor absentă, lipsită de afectarea şi convenienţele impuse de portretele de aparat. Alegerea rochiei negre îi permite oferirea unei adevărate demonstraţii de virtuozitate picturală.
Câinele, regăsit și într-un portret canin aflat la Muzeul ”Theodor Aman”, dar și în lucrarea ”Doamnă pictând” de la Muzeul de Artă din Craiova, a fost, probabil, câinele familiei Aman.

”Mai avem și alte lucrări în care apar prietenii necuvântători ai omului și abia așteptăm să redeschidem și să vă invităm să le descoperiți chiar dumneavoastră, în muzeu”, menționează cei de la MNAR pe contul oficial de Facebook, lansând încă o propunere: ”Până atunci, vă invităm să ne lăsați în comentarii fotografii (sau, de ce nu, desene) cu propriile animale de companie, care ne fac izolarea mai ușoară”.

Materialul integral poate fi citit aici.

Sursă informații și foto: Muzeul Național de Artă al României

CITEȘTE ȘI:
Lucrări ale Muzeului Național de Artă al României, ilustrații pentru un ghid al vremurilor de azi…
Muzeul Național de Artă al României îți propune 6 tururi virtuale

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.