Arta sculpturii lemnului nu este pentru oricine. Trebuie să ai talent la așa ceva, iar dacă are și cine să te învețe, cu atât mai bine. Pe Giulia Pop am cunoscut-o la Oarța de Sus. Își ajuta tatăl să facă diverse lucrări din lemn și pasiunea s-a transmis mai departe. Acum a trecut de 20 de ani și continuă să iasă din mâinile ei lucrări care nu au nevoie de comentarii. Și din ce în ce mai complexe.
„Am început cu cele mai simple chestii, cum ar fi de exemplu anumite medalioane cu rozeta solară sau cruciulițe cu litere incizate. În general îmi place să mă apuc de lucrări tot mai complexe ca model, pentru a mă testa și a deveni din ce în ce mai bună în ceea ce fac și aici un exemplu ar fi tablourile cu noduri de inspirație celtică sau cu tot felul de forme geometrice combinate.
La ultimele lucrări, de exemplu, m-am inspirat de la o anumită tehnică numită chip carving, metoda asta fiind folosită în general pe nuanțe de lemn cu o fibră mult mai moale. Eu însă am adaptat lucrul ăsta la lemn de nuc de exemplu pentru a putea face acele modele minuscule în așa fel încât să nu existe riscul de a se rupe fibra. Eu nu văd asta ca fiind un lucru strict pentru sexul masculin. Da, știu, în secolele trecute erau extrem de puține femei care încercau să facă cumva treaba asta, dar pe parcurs sculptura în lemn a început să fie adoptată și de femei. Cu toate acestea, cunosc destul de puține persoane de gen feminin care să sculpteze, iar pentru mine faptul că fac asta, ca femeie, mi se pare un lucru de admirat cumva dat fiind efortul pe care îl depui în momentul în care te apuci de o lucrare în lemn”, a declarat Giulia.
Tânăra maramureșeancă a terminat Arheologia, iar acum este masterandă în anul 2 la Arheologie și studii clasice: „Cumva arheologia și sculptura în lemn pentru mine se intersectează în anumite puncte, cum ar fi de exemplu momentele în care lucrez o rozetă solară. Mereu când o sculptez îmi aduc aminte de un anumit profesor de la universitate care ne-a arătat în primul an de facultate un așa numit sarcofag din piatră pe care erau sculptate câteva rozete din acestea. Legat de îmbinarea dintre rock/goth și religie, aici pot spune faptul că da, unele lucrări pe care le fac au legătură cu religia, alte lucrări sunt pur și simplu stări care vin din interior și sunt lucrate în lemn”.
Dragoș HOJDA