Nu știm dacă v-ați dat seama până acum, dar nouă, celor de la eZiarultău, tare ne place să fim în preajma oamenilor pasionați. A celor care ard frumos pentru o idee. Așa că evenimentele celor de la Retromobil România, filiala Maramureș, nu aveau cum să fie altfel decât irezistibile pentru noi. Iar în mijloc de octombrie 2022, am avut șansa să ne luăm mascota ziarului, o Dacia 1300 din 1976, și să o așternem frumos la drum. În cadrul proiectului ”Fabricat în România”, ajuns la a 10-a ediție. Ce idee faină și ce aventură memorabilă pentru noi!
Un traseu conturat din rațiuni sentimentale
”Un grup de pasionați de automobile istorice din România a pornit pe urmele industriei auto românești. Din respect pentru înaintașii noștri. Să vedem ce a mai rămas din ceea ce a însemnat industria auto din țara noastră înainte de 1989. Pentru că industria auto România a reprezentat ceva la nivel mondial pot să spun, nu doar european. Noi am produs cam toată gama de autovehicule posibile. Toată gama de autoutilitare, microbuse, autobuse, autoturisme. De la această industrie care, zic eu că înainte de 1989 era pe locul 2 în blocul comunist după URSS, noi acum suntem codași…”, conturează introducerea în subiect Ioan Vlad – președinte Retromobil România, filiala Maramureș. Cu o undă de tristețe absolut justificată pentru un inginer auto. Și nu numai…
Țintele planificate de acasă pentru turul ”Fabricat în România”, ediția 2022, au fost Uzina Tractorul, Steagul Roșu, ARO Câmpulung, Centrul Tehnic Titu Pitești și Uzinele Dacia. ”Resorturi strict sentimentale au determinat acest parcurs”, mărturisește partenerul nostru de dialog. Și de drum…
Dacia eZt și ”buzunarul” ei special…
Pentru că în proiectul ”Fabricat în România”, ediția 2022, au plecat din Maramureș la drum șapte automobile Dacia, produse între anii 1970 și 1980. Inclusiv mascota eZiarultău, o Dacia 1300 din 1976 pe care, dacă o zăriți prin Maramureș, puteți citi unele dintre primele articole publicate de noi. Și, exact ca în cântecul lui Alexandru Andrieș, veți găsi la Dacia noastră un buzunar special ”doar argint și catifea” în care ne puteți lăsa idei de subiecte. Revenind. ”Am fost la Câmpulung, Brașov și Mioveni. Aici a fost cândva patria automobilelor din România”, spune Ioan Vlad. Peste 1.000 de kilometri au parcurs cele șapte autoturisme Dacia în aventura lor.
Despre vremelnicie, pornind de la… ARO
Fosta uzină Tractorul a fost prima escală. „Aici am fost primiți cu tare mult drag de Sorin Muenz, Levente Dudi și Dragoș Racoveanu. Au fost ghizii noștri. Aici am văzut urmele industriei românești reprezentate inclusiv prin primul tractor românesc. Pe hectarele unde cândva a fost Uzina Tractorul acum este un cartier supermodern. Am avut senzația că suntem undeva în Occident… Ca să nu fie uitată istoria locului, sunt expuse modele de tractoare în cuburi de sticlă. Inclusiv un avion de la IAR”, spune Ioan Vlad.
În procesul de modernizare a zonei, una dintre fostele hale IAR este încă în lucru. ”Am profitat și am luat de acolo o bucățică de cărămidă și una de beton. Iar din cartier am luat o frunză de frasin. Totul este efemer. Uzina Tractorul s-a stins, frunza de frasin a căzut. Mi s-a părut că totul are o poezie legată de vremelnicie… Și că totul pe undeva se leagă”, mărturisește Vlad.
Sentimente contradictorii la Steagul Roșu
Escala numărul 2 pentru convoiul din Maramureș a fost Steagul Roșu. ”Unde am regăsit atmosfera de dinainte de 1989. Hale vechi, uitate de timp. Într-una din ele sunt câteva dintre autovehiculele produse acolo cândva. Autovehicule care brăzdau acum niște ani drumurile Europei. Aici ne-au cuprins sentimente pe undeva contradictorii. Tristețea că nu se mai produc. Raza de bucurie că nu s-au distrus toate…”, admite Vlad. Și adaugă: ”De ani de zile Retromobil România militează pentru un muzeu al automobilului românesc. Există doar inițiative private”.
Delegația Maramureșului, primită într-un mare stil…
Și tocmai la o astfel de inițiativă privată a fost escala cu numărul 3 pentru cele șapte Dacii pornite din Maramureș care, pe tot parcursul, au fost întâmpinate de ceilalți participanți la trafic – pietoni și șoferi deopotrivă – cu multă simpatie și căldură. Cu aplauze și claxoane pe post de salut. Dar să revenim la escala 3. ”La Câmpulung Muscel ne-a așteptat Emil Hagi să ne prezinte Muzeul Automobilului Român. A făcut inclusiv un afiș că filiala Maramureș de la Retromobil România vine la el în vizită”, precizează Vlad. Și merge mai departe cu detaliile: ”A discutat cu cei de la ARO să ne primească împreună. Ne-au întâmpinat cu un convoi de circa 20 de ARO-uri, cu drapelul tricolor arborat la fiecare în parte. Ne-am simțit ca și cum am fi fost niște șefi de stat. Am fost extrem de emoționați toți”.
Cei de la ARO au scos la poartă pentru delegația din Maramureș o motocicletă IMS din 1953. ”Se știe de existența a doar două astfel de motociclete în lume. Aceasta de la Câmpulung Muscel și una într-o colecție privată din Ungaria. De altfel doar câteva au fost făcute. Iar șase din ele au defilat de 1 Mai 1953 pe sub Arcul de Triumf din București”, explică Vlad. La poartă pentru maramureșenii aventurieri a fost scos și un ARO M59. Numai bun de admirat. A doua zi a fost organizat un simpozion ”50 de ani de la lansarea ARO 24 cu variantele lui”. ”A participat inclusiv Sergiu Marcu, fost director al Uzinei ARO. A fost prezentată o istoriei succintă a fabricii de la Câmpulung Muscel”, informează președintele Retromobil România, filiala Maramureș.
Un refuz și o bucurie
Călătoria a mers mai departe. ”Am solicitat să fim primiți la Centrul Titu, dar am fost refuzați. În mod simbolic, totuși, am mers până la poarta Uzinelor Dacia Mioveni. Invitat de noi, l-am avut pe alături pe inginerul auto Istvan Strebeli din Maramureș, care a lucrat și la ARO și la Dacia. Pentru el a fost o extraordinară întoarcere în timp, iar eu am fost bucuros că am reușit prin evenimentul nostru să îi oferim șansa să se simtă mai tânăr cu câteva decenii…”, spune Vlad.
Dacia eZt, campioană la ”aventuri”
A urmat marea probă a Transfăgărășanului. ”Toate mașinile s-au întors acasă cu bine. Dar ne-am reamintit vechile soluții tehnice: sârmă, patent etc. Nicio defecțiune majoră nu a suferit niciuna din participante. Am suflat de mai multe ori în jigler. Însă nu am avut nevoie de ciorapi de damă pentru a repara curele de transmisie”, precizează Vlad.
Și recunoaștem noi, chiar dacă Ioan Vlad a fost elegant: cele mai multe ”aventuri” le-a avut Dacia eZt. De la probleme de carburator, la portbagajul care nu a mai putut fi închis decât cu o… coardă elastică, am pătimit de toate. Însă am compensat prin bucuria de a participa la un altfel de eveniment.
Retromobil România s-a înființat în 1998. În prezent are peste 3.000 de membri. Filiala Maramureș și-a început activitatea mai consistentă din 2008. În prezent are circa 200 de membri. În timp evenimentele au crescut și ca număr și ca varietate. Dar totul a început pentru filiala din Maramureș cu ”Întâlnirea internațională a broscuțelor”. Iar anul viitor va fi a 19-a ediție a acestui eveniment care a marcat în fapt începutul Retromobil România în Maramureș.
Ramona-Ioana Pop
Foto (c) eZiarultău
DESCOPERĂ ȘI:
Aventura noastră retro… | galerie foto
Felicitări participanților și celor care se implică în domeniu. Super tur, super articol!