Am o vorbă: noi, oamenii, n-am venit pe planeta asta să suferim și să plătim facturi 😁 Da, știu cum sună ceea ce spun. Cu atât mai mult cu cât contextul nu este (cel puțin aparent) favorabil echilibrului și fericirii. Și, totuși, am argumente!

Psihologia și biologia evoluționistă ne asigură că tot ceea ce avem nevoie pentru evoluție este la dispoziția noastră. Și, în plus, evoluția în sine ne face să ne simțim bine. Prin urmare, al nostru creier este capabil să producă (singurel) ”chimicale” care ne aduc fericirea. Așa numiții ”hormoni ai fericirii”. Adică serotonina, dopamina, oxitocina, endorfinele.

Din păcate, prezența acestora în corpul nostru într-un procent suficient pentru atingerea unei stări de bine a fost influențată de viața modernă. Nu numai că nu mai producem hormoni ai fericirii, ci, dimpotrivă, îi înlocuim în mare parte cu cei ai stresului. Și așa se ajunge la anxietate, depresie și o stare de nemulțumire aproape permanentă. Sună cunoscut? Cu siguranță… Medicina ne oferă o alternativă artificială de a obține acești hormoni. Însă, odată ce ne oprim din tratamentul medicamentos, ne întoarcem exact de unde am plecat.

Putem reveni la ”setările inițiale”? Putem! Cum să facem asta? Einstein spunea ”totul ar trebui simplificat cât mai mult posibil dar nu mai mult de atât”. 😁 Pe acest principiu, încerc și eu să punctez câteva metode simple de a crește doza de fericire.

Dopamina, hormonul recompensei

Dacă ne dorim mai multă dopamină, putem, de exemplu, să ne fixam un scop pe care să îl și atingem, să mâncăm sanatos și să alegem periodic activități de auto-îngrijire (care-or fi ele, după placul fiecăruia).

Oxitocina, hormonul dragostei

Mai multă oxitocină obținem dacă suntem implicați în activități sociale, dacă oferim ajutor altor persoane, dacă mângâiem animalul de casa/preferat și, de asemenea, de câte ori dăm (și, implicit, primim) îmbrățișări.

Endorfinele țin sub control durerea

Endorfinele le putem “înmulți” prin activități fizice, sport, de asemenea ascultând muzica preferată sau vizionând un film ce ne place, atunci când râdem din tot sufletul și ne simțim vii.

Serotonina, hormonul încrederii

Câteva din metodele de a obține mai multă serotonină ar putea fi: a sta la soare, a merge în natură, a participa cu tot sufletul la activitățile ce le desfășurăm (facem ce facem cu pasiune și astfel suntem prezenți) și, de asemenea, prin meditație.

Nu am o ”rețetă” pentru o viață fericită/ cu sens. Dar sunt destul de sigură că schimbarea stilului de viață, având ca și consecință creșterea cantității acestor chimicale ale fericirii în corpul și creierul nostru, ar fi un prim pas notabil în atingerea fericirii.

Ela BALAJ
psiholog clinician & psihoterapeut integrativ

Imagine de Clker-Free-Vector-Images de la Pixabay

CITEȘTE ȘI:
Cum recunoști o persoană evoluată? Acționează din spațiul dragostei, nu din cel al fricii!
Nu mai trăi o viață care nu e a ta!
Psiholog Ela Balaj: ”Lipsa iubirii de sine e una dintre principalele cauze pentru care ajungem la dezechilibre”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.