Marius Voinaghi: ”Mie, ca elev, mi-ar fi plăcut să am acest manual pe bancă”

A apărut ”Istoria Maramureșului”. Manual pentru liceeni, menit să stea la baza unui curs opțional. Este avizat de Ministerul Educației și va ajunge în toate liceele din Maramureș. Un manual gândit să închidă proiectul cultural-educativ ”Din istoria Maramureșului”. ”Acum, de când manualul a ieșit de sub tipar, tind să cred că acesta este abia începutul…”, mărturisește pentru eZiarultău coordonatorul manualului, profesorul Marius Voinaghi.

”Din istoria Maramureșului”, un proiect pentru dascăli și elevi deopotrivă

– Când a prins contur această idee a unui manual de istorie a Maramureșului?
– Ideea manualului a apărut în 2020, în februarie, când am venit la Inspectoratul Școlar Județean Maramureș. Eu predam la Colegiul Național ”Dragoș Vodă” din Sighetu Marmației un opțional de istorie a Maramureșului. Profesorul Florin Dragoste, unul din coautorii acestui manual, preda și el un opțional de istorie locală la Școala Gimnazială ”George Coșbuc” din Sighetu Marmației. Programa o aveam. Dar nu atât de complexă. Și ne-am gândit cum ar fi să extindem opționalul la nivel de județ. De la acest gând s-a conturat un proiect mai amplu. Proiectul cultural-educativ ”Din istoria Maramureșului”.

– De la ce premise ați pornit la drum cu proiectul?
– Am dorit să conturăm un proiect din care să aibă de câștigat și profesorii, și liceenii. Am pornit de la dorința noastră, a dascălilor, de a-i determina pe elevi să cunoască și să prețuiască istoria locală. Precum și de la cea de a-i implica în activ în realizarea unor produse istorice, punând accent pe caracterul aplicativ al istoriei. Să descoperim lucruri despre noi și trecutul nostru ieșind din sala de clasă, fiind parte din comunitate, descoperind astfel istoria vie.

Manualul, tipărit în 300 de exemplare

– În ce a constat proiectul?
– A debutat cu expoziția documentară ”Sighetul în documente și imagini”. A continuat cu ”Baia Mare, oraș liber regal”, un workshop destinat unui număr de 25 de profesori de istorie din Baia Mare. Cu conferința ”Monumente de arhitectură religioasă medievală în Baia Mare”. Au existat mai multe evenimente. Manualul vine să închidă acest proiect. Așa am gândit inițial. Acum, de când manualul a ieșit de sub tipar, tind să cred că acesta este abia începutul…

– Cui v-ați adresat cu acest proiect în primă fază?
– Proiectul a fost lansat pentru 16 unități liceale pivot, inclusiv toate colegiile naționale din județ. Manualul a fost tipărit în 300 de exemplare. Văzând, însă, interesul de care se bucură, nu ne vom rezuma la cele 16 unități școlare. Îl vom distribui cu titlu gratuit tuturor bibliotecilor și centrelor de documentare și informare din liceele Maramureșului, indiferent de profil.

O prezentare cronologică, începând din paleoliticul mijlociu

– Așadar, un manual de istorie a Maramureșului…
– … din capul locului: este istoria județului Maramureș. Am optat pentru o prezentare cronologică, și nu pentru una tematică. Astfel că manualul începe din paleoliticul mijlociu, ultimul subiect propus fiind despre Maramureșul actual. Îmi place foarte tare ideea lui Teofil Ivanciuc de a avea în finalul manualului această lecție oarecum de promovare a județului. Despre elementele care identifică acest brand care este Maramureșul. Sunt 32 de lecții. Fiecare începe cu termenii-cheie, continuă cu conținutului propriu-zis de idei și cele mai importante contribuții cu privire la tema respectivă, există fotografii, hărți, studii de caz. Nu lipsesc sursele istorice. La final sunt propuse exerciții prin care elevii sunt provocați să investigheze, să analizeze informațiile istorice, să stabilească diverse conexiuni între evenimente și personalități. I-am prezentat ideea acestui manual inspectorului școlar general Anca Costin Hendea. I-a plăcut și a venit cu sugestia de a completa paginile de istorie cu dicționare de regionalisme, la care au contribuit inclusiv elevi de la Colegiul Național ”Gheorghe Șincai” din Baia Mare. Așa că fiecare capitol are un dicționar de regionalisme. Mi se pare că astfel manualul a devenit și mai atractiv.

”Acest manual nu este altceva decât un pretext”

– Este, oare, suficient de atractiv pentru liceenii de azi?
– Nu știu dacă veți aprecia comparația în acest context, dar… Dacă într-o piesă de Cehov în actul I apare o armă, atunci sigur până la final cineva o va folosi. Așa și cu acest manual. Trebuie mai întâi să ne întoarcem la meșteșugul cărții, pentru că l-am cam pierdut. Să reînvățăm noi și să-i învățăm pe liceeni mirosul cărții proaspăt ieșită de sub tipar. Iar apoi, dacă tot avem acest manual și el ajunge în bibliotecă, atunci sigur cineva îl va răsfoi. Poate nu îi va plăcea și îl va pune înapoi pe raft. Dar dacă îi va plăcea și va intra la idei, atunci deja este un câștig. Pentru că acest manual nu este altceva decât un pretext. Cei care doresc să aprofundeze o temă sau alta au surse bibliografice, link-uri. Așa că și tu, profesor, și tu, elev, dacă vrei să afli mai multe ești liber să mergi mai departe și să explorezi! Noi nu am vrut să scoatem un tratat de istorie. Nu asta ne-am propus. Ci am realizat un manual pentru liceeni. Exact așa cum se numește, de altfel. În principiu un an școlar are 35 de săptămâni, deci sunt vreo 32 de ore de predat: cum ajungi de la paleolitic până la comunism în 32 de ore?! Manualul este un instrument. Un punct de plecare. De la el se deschid nenumărate perspective.

– V-ar fi plăcut, ca elev, să aveți acest manual la dispoziție?
– Eu sunt absolvent de ”Dragoș Vodă” și sunt profesor de istorie la ”Dragoș Vodă”. Am ajuns profesor datorită profesorului meu de istorie din liceu, Vasile Anișorac. Pasiunea pe care mi-a insuflat-o la clasă m-a făcut să știu dincolo de orice îndoială că vreau să fiu profesor de istorie. Mie, ca elev, mi-ar fi plăcut să am acest manual pe bancă. Azi, ca și dascăl, mă bucur că îl voi avea pe catedră. Acest manual a primit avizul Ministerului Educației. Așa că poate intra liniștit în licee. Nu vă ascund: eu am două clase a XI-a la care predau opționalul de istorie a Maramureșului și voi folosi, în consecință, acest manual încă din acest semestru II. Dar, sincer vă spun, mă întreb cum ar fi predat Vasile Anișorac după acest manual. Ce mi-ar fi spus dacă l-ar fi văzut…

Ramona-Ioana Pop

CITEȘTE ȘI:
A apărut manualul ”Istoria Maramureșului”

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.