”Să nu avem pretenții dacă nu am sădit nimic să culegem roade” – de aici pornind, prof. Măriuca Verdeș a implementat în 2018 opționalul ”Școala Rădăcinilor Străbune”, prin care folclorul este promovat ca materie alternativă în școlile din Maramureș.
”Ideea a existat de pe vremea când eram studentă”
Opționalul de folclor ”Școala Rădăcinilor Străbune” este disponibil dascălilor din Maramureș începând cu anul școlar 2018/2019. Povestea lui, aflăm de la inițiatoarea proiectului, prof. Măriuca Verdeș, a început însă mult mai devreme: ”Ideea a existat de pe vremea când eram studentă. Doar că atunci nu mă gândeam la un opțional de folclor pentru școli, îndrăzneam să visez o universitate pentru a promova meșteșugul tradițional, pentru a învăța instrumentele tradiționale, pentru a nu lăsa să fie uitate tradițiile noastre. Eram revoltată că trebuie să învăț atât de multe despre alții și mai nimic despre cultura noastră, despre identitatea țării noastre…”
”Măriuca, fă ce poți la tine în țară să nu se piardă ce mai aveți!”
Originară din Desești, pare că nu e întâmplare că primii pași în direcția opționalului Măriuca Verdeș i-a făcut tocmai acolo: ”În 2011 am pregătit un grup de tineri pentru un moment artistic pe care l-am prezentat în Saint-Berthevin, localitate cu care Desești era înfrățit din 2000. M-a impresionat atunci un francez care, cu ochii în lacrimi, mi-a spus: «Măriuca, fă ce poți la tine în țară să nu se piardă ce mai aveți!». Am început să organizez o șezătoare și făceam repetiții la școala din Desești”.
Povestea a continuat în 2012 în Călinești, când Măriuca a început să pregătească un grup de copii din localitate: ”Am organizat întâlniri cu copii la școala din Călinești, dându-le acestora șansa să învețe despre tradiții și obiceiuri de la oamenii satului și de la mine. Așa a luat naștere grupul «Coconii Călineștiului». Am început să susțin ateliere gratuite, în cadrul cărora copiii au învățat jocurile tradiționale, am organizat în fiecare duminică un joc al satului și am încercat să reactualizez niște obiceiuri”.
”Mi-am zis că trebuie să fac mai mult decât făceam deja”
În 2016, Măriuca făcea naveta și susținea în regim de voluntariat astfel de ateliere în cinci școli din Maramureșul istoric. ”M-am bucurat văzând că sunt copii interesați să învețe, dar în același timp am fost foarte dezamăgită să constat că sunt generații care nu mai cunosc lucruri elementare, nu mai știu regionalismele, nu pot descrie un port popular autentic… Și asta în sat, unde te-ai aștepta ca tradițiile să fie încă vii. Atunci mi-am zis că trebuie să fac mai mult decât făceam deja”, explică profesoara de folclor.
Oportunitatea s-a ivit în 2018 când, la un eveniment, a povestit despre coconii care învață gratuit despre folclor. ”Și așa m-a auzit cineva și am ajuns la «10 pentru folclor» în Suceava, unde am mers cu grupul de copii din Călinești, ca să arăt ce am putut noi învăța într-o oră de folclor pe săptămână. Rezultatul? Am fost încurajată să încerc să introduc un opțional de folclor aici, în Maramureș”, reconstituie Măriuca pașii.
În 2018, în Călinești, avea loc prima oră oficială de folclor
Prima oră oficială de opțional de folclor a avut loc în Călinești în 2018. În primul an, două școli au ales acest opțional: Călinești și Băița de sub Codru. ”De atunci facem pași mici, dar siguri. În prezent avem vreo 15 școli din toate Țările Maramureșului care au ales acest opțional. Și asta tare mă bucură!”, mărturisește inițiatoarea proiectului.
Un opțional generos, care lasă fiecărui dascăl libertatea de a personaliza conținutul (atât cel teoretic, cât și cel practic) în funcţie de elementele culturale care definesc specificul locului. ”Țin foarte mult ca fiecare să își păstreze și să își respecte specificul zonei”, subliniază președinta Școlii Rădăcinilor Străbune, sub umbrela căreia se derulează opționalul. ”Fac cercetări în localitățile lor, descoperă obiceiuri, inventariază regionalisme, scot reviste. Fiecare școală a făcut în cadrul opționalului ceea ce a considerat de cuviință. Eu le sunt alături când dau de greu și le promovez activitățile”, precizează Măriuca.
”Nu poți să-i spui copilului de cămeșa cu mânecă scurtă dacă el o știe de ciupag!”
Totul în cadrul proiectului se realizează în baza voluntariatului. Și asta de la bun început. Și pentru ca eforturile copiilor și dascălilor să aibă o finalitate, în cadrul Școlii Rădăcinilor Străbune au fost organizate mai multe evenimente unde cei mici au fost invitați să demonstreze ce cunoștințe au dobândit în urma opționalului. Fie că a fost vorba despre ”1 iunie pe ulițele satului”, ”Simpozionul copiilor”, ”Sărbătoarea rădăcinilor străbune” sau atelierele gratuite. Pasul următor este ca aceste evenimente să fie organizate în fiecare din localitățile unde se derulează opționalul.
”Se lucrează la un manual pentru acest opțional, dar încă nu știu exact cum va fi deoarece doresc să respecte specificul fiecărui sat în parte. Pentru că altfel îi pierdem pe copii. Nu poți să-i spui copilului de cămeșa cu mânecă scurtă dacă el o știe de ciupag! Așa că probabil manualul va fi construit ca un soi de «copac: pe fiecare creangă va fi un mic material specific unei anumite zone. Astfel copilul vede ce e în satul lui, dar îi este stârnită curiozitatea să se uite și pe… creanga vecină, să vadă cum este același obicei în alt sat al Maramureșului sau ce alt regionalism se potrivește. Deja am început să strângem materialul”, anunță Măriuca.
Și tot de la ea aflăm că, în cadrul Școlii Rădăcinilor Străbune, se află în lucru două cărți: ”«Cămeșa de pe Mara și Cosău» este, în fapt, o reeditare, pentru că am mai adăugat material. De la prelucrarea cânepii la croitul cămeșii, trecând prin modele și simboluri, cartea conține tot ce ține de cămașa tradițională maramureșeană. Este un fel de manual pentru cei mari. cealaltă carte va fi despre prelucrarea lânii, despre ce poți să faci din lână. Aceste cărți vreau să le dau tuturor școlilor din județ”.
”Știu că am dat celor din jurul meu câte ceva din puținul meu”
Măriuca recunoaște că ușor să demareze opționalul nu a fost și nici să îl facă să crească, încet, dar sigur, de la an la an. Dar nu regretă timpul și energia investite, cu atât mai mult cu cât spune că lucrurile au venit și s-au potrivit cumva de la sine. ”Acest opțional este alegerea fiecăruia de a pune umărul. Fiecare după posibilități și în felul lui. Pentru a sprijini generația tânără să nu se înstrăineze în totalitate de ceea ce suntem. Și să nu avem pretenții, dacă nu am sădit nimic, să culegem roade! Din 2012, și, iată, sunt 9 ani deja, nu am făcut mare lucru, dar știu că am dat celor din jurul meu câte ceva din puținul meu. Și nădăjduiesc că, dat fiind că am plantat ceva, cândva vor apărea și roadele…”, admite profesoara de folclor.
Ramona-Ioana POP
Foto: arhiva personală Măriuca Verdeș
CITEȘTE ȘI:
Cu Măriuca Verdeș, despre ”Sărbătoarea rădăcinilor străbune” – o sărbătoare a speranței | galerie foto
Felicitări doamnei !