Un seminar aparte s-a desfășurat în 15 ianuarie la Ieud: ”La blouse roumaine de Maramureș”, în fapt o acțiune de cercetare etnografică a simbolisticii costumelor populare tradiționale maramureșene în toată diversitatea ei. Evenimentul a fost organizat de comunitatea ”La blouse roumaine” și susținut de Consiliul Județean. ”La blouse roumaine” este prima comunitate online care și-a propus ca misiune promovarea iei ca marcă a culturii identitare românești. De altfel, și-a stabilit ca simbol identitar creația cu același nume a celebrului pictor francez Henri Matisse. În 21 ianuarie 2013, comunitatea ”La blouse roumaine” a demarat inițiativa pentru declararea zilei de 24 iunie 2013 ca Ziua universală a iei.
Prima celebrare a iei românești s-a bucurat de un succes foarte mare, evenimentul fiind sărbătorit pe 6 continente, în peste 50 de țări. Astfel a luat naștere o mișcare culturală de repoziționare a iei, a straielor tradiționale. De atunci, evenimentul a devenit o tradiție și coincide cu solstițiul de vară și cu Sânzienele sau Drăgaica, sărbătoare populară a dragostei, a florilor și a fertilității.
Din dorința de a promova arta textilă tradițională, valorile românești în context universal, comunitatea ”La blouse roumaine” și-a propus dezvoltarea unui sistem sustenabil de transmitere a expresiilor culturale și a cunoașterii tradiționale în era digitală. Seminarul ”La blouse roumaine de Maramureș”, de la Ieud, face parte dintr-o amplă cercetare etnografică a costumului popular autentic din diverse zone ale României.
Pentru a căpăta autenticitatea unei șezători, au fost invitați meșteri populari care și-au demonstrat dibăcia într-ale țesutului, brodatului, cusutului și torsului. Șezătoarea s-a desfășurat în ”Camera cămeșilor” din cadrul pensiunii ”Casa Tradițiilor”, o încăpere amenajată în stilul tradițional specific Țării Maramureșului Voievodal, împodobită cu peste trei sute de cămeși, covoare, cergi, țoluri, perne, cojoace, pieptare, lecrice, icoane, blide și ștergări. Din decor nu au lipsit tiara, torcătoarea, caierul, vârtelnița și laițele.
”Toată această muncă de cercetare are drept scop crearea unei colecții de haine, bijuterii și obiecte de decor inspirate din cultura tradițională românească, care se dorește a fi lansată anul viitor. Partenerul nostru în acest proiect este renumita Casă Fragrand din Franța, ai cărei cercetători și designeri au fost cuceriți atât de frumusețea și autenticitatea produselor meșterilor populari din România, cât și de calitatea materialelor folosite pentru realizarea acestora”, a spus Andreea Tănăsescu, reprezentanta ”La blouse roumaine”, care a pornit în această aventură alături de două reprezentante ale conducerii Casei Fragrand.