Decembrie! Luna cadourilor! Este vremea căutării celui mai frumos, minunat, interesat, inspirat și vibrant purtător de mesaj, a celui mai frumos cadou care va fi lăsat de Moș Crăciun sub cetina de brad tuturor celor dragi. Unii au furat startul, alții încă mai studiază pentru a scrie povestea care să-l însoțească. Moș Crăciun e răbdător și încă mai așteaptă lista…
Darul este purtătorul unui mesaj, al unei povești cu două personaje
A dărui este un gest care are o mare încărcătură de noblețe. Pentru deprinderea unui mod exemplar de alegere și dăruire a cadoului, japonezii fac cursuri speciale tocmai pentru a nu le scăpa nici un detaliu și a cunoaște această artă sub toate aspectele sale. În credința populației maori, darul nu este un simplu obiect neînsuflețit, ci un spirit al lucrului numit de ei ”hau”, menit să le strângă și să le consolideze relațiile. Darul este purtătorul unui mesaj, al unei povești cu două personaje, cel care dăruiește și cel care primește. Fiecare vrea să fie un erou pozitiv. Felul în care este spusă povestea face posibilă transmiterea mesajului în forma sa pură. Ne-a spus-o și Corneille, autorul tragediei ”Cidul”: ”Modul în care dăruiești valorează mai mult decât darul însuși”.
Homo sapiens, cel dintâi romantic
A face daruri este un obicei foarte vechi, bine înrădăcinat și răspândit pe întregul mapamond. În grădina Edenului, Prima Doamnă l-a cadorisit pe Adam cu un măr. Sau l-a ispitit cu el?! Dilemă mare! Să ne imaginăm un homo sapiens care, în drumul lui către peșteră, vede o floare strălucind în lumina soarelui. Gândul îi zboară la partenera de-acasă. Rupe floarea și i-o duce ca un semn, ca un mesaj care spune cam așa: ”M-am gândit la tine! Floarea te va face și mai frumoasă!” Fără să spună un cuvânt, îi agață floarea în claia de păr și zâmbește. Partenera stă înmărmurită câteva clipe: așa ceva nu s-a mai întâmplat niciodată în lumea lor. Dintr-o dată se simte specială, deosebită de toate suratele ei. Ea este cea mai frumoasă femeie din peșteră! Văzând miracolul produs de o floare asupra unei femei, și alți bărbați au încercat experimentul.
Și Jupiter se bucură de cadouri!
Romanii au făcut din dăruire un fapt social, cu o profundă conotație de închegare a relațiilor prin schimbul de bijuterii. S-a ajuns până acolo încât darul a reprezentat cea mai dragă bijuterie, transmițând primitorului cât de mare este prețuirea pe care i-o poartă. ”Darurile îi cuceresc pe oameni și pe zei. Până și Jupiter este împăcat cu daruri”, spunea Ovidiu, exilatul de la Tomis.
Marketing-ul a dat startul maratonului pentru găsirea cadoului de Crăciun
Primul cadoul de Crăciun a fost făcut de către magi, în Peștera de la Betleem: aur, smirnă și tămâie. Până în 1820, cadourile de Crăciun erau destinate exclusiv celor mici. Atunci, câteva magazine americane au pregătit cutii cu cadouri și pentru cei mari. Ziarele au preluat ideea și ideea s-a răspândit pe tot globul, unde se sărbătorește Crăciunul.
Nu tot ce se dăruiește este bine primit
Din studiile făcute pe tema ”cadoului potrivit” de Crăciun, rezultă că: 20% ajung în dulapuri de unde nu mai ies la iveală, 22% sunt date mai departe tot cadou, 5% ajung la gunoi și numai diferența de 53% își ating ținta. Și atunci, cum stabilești care este cadoul potrivit? Fără îndoială, cele mai bune alegeri se fac cu inima! Căutarea cadoului nu trebuie să însemne o povară. Indiferent de valoarea materială, cadoul este purtătorul unui mesaj, al unei povești. Alegerea narațiunii este cea mai mare provocare pentru ambele personaje! Primul să o transmită, al doilea să o recepteze adecvat. ”Calul de dar nu se caută la dinți” se traduce prin faptul că gestul și bunele intenții contează. Ca povestea să fie una de succes, ar fi bine de adăugat cadoului o vibrație emoțională, capabilă să declanșeze o bucurie similară cu cea a femeii din peșteră.
Cadouri pentru timp sau pentru copilul… interior
De multe ori în zilele noastre, Moș Crăciun – consiliat de părinți – ”cumpără” timp de la copii, oferindu-le cadouri sofisticate, scumpe și pline de mister, cică pentru a le dezvolta curiozitatea și manualitatea pe noile tehnologii, care înseamnă, nu-i așa?!, viitorul omenirii. Copiii sunt ținuți ocupați cu dezlegarea mecanismelor de funcționare zile întregi, în vreme părinții lor navighează pe rețelele de socializare. În scurt timp, cel mic se plictisește și își aruncă jucăria cât acolo. Grijuliu, părintele intervine imediat cu alt gadget mai performant, pentru a reveni pe modulul rețele de socializare. Alți părinți îl sfătuiesc pe Moș Crăciun după principiul ”Copiii mei să se bucure de toate aceste jucării, dacă eu n-am avut parte de ele!” Cadourile sunt pentru cei mici, dar și pentru copilul interior din fiecare părinte…
Cel mai frumos cadou de Crăciun este îmbrăcat în emoția bucuriei
Cum ar fi mai potrivit de spus povestea cadoului de Crăciun? Cum se poate stimula emoția aducătoare de bucurie, de fericire? Poate transmițându-i copilului siguranța familiei, că totul este bine, că se poate juca în liniște. Participarea activă la jocurile lui îl va face mult mai fericit decât orice mașinărie sofisticată. Stând cu el, construind scenarii și citindu-i povești, stimulându-i imaginația, se va dezvolta interior, chiar dacă va avea corigențe la mânuirea tastaturii. O formă bună în care darurile ating corzile emoționale ține de asocierea lui cu ceva valoros, important, poate o răsplătire pentru ceva bun care s-a întâmplat. Narațiunea poveștii va fi cu atât mai plăcută cu cât va fi însoțită de multă seninătate și firesc, iar când povestea va ajunge la ”am încălecat pe-o șa”, ca prin minune, momentul primirii cadoului va fi cuprins de magie și se va transforma într-un eveniment de neuitat.
Și nu uitați: în fiecare dintre noi trăiește și copilul de altădată. El nu a plecat niciodată, stă și își așteaptă în fiecare decembrie cadoul de Crăciun!
Dr. Vasile BÎRLE
Imagine de monicore de la Pixabay.
CITEȘTE ȘI:
Dacă toate zilele ar fi ca acelea în care casa copilăriei mirosea a pâine proaspăt scoasă din cuptor…