Așa s-a numit campania de educație pentru sănătate derulată în cadrul Liceului Tehnologic de Transporturi Auto Baia Sprie. Asta pentru că – în rândul adolescenților – băuturile energizante sunt foarte apreciate. În lipsa informațiilor complete, în cele mai multe dintre situații.
Am formulat un chestionar cu cinci întrebări legate de băuturile energizante și l-am aplicat unui eșantion de 103 elevi din clasele a VI-a – a X-a de la Liceul Tehnologic de Transporturi Auto Baia Sprie (director, prof. Annamaria Hitter). 38% dintre cei intervievați s-au declarat consumatori de energizante. În urma citirii răspunsurilor, ne-am dat seama că tinerii nu cunosc efectele băuturilor energizante asupra propriei sănătăți și cu atât mai puțin citesc etichetele de pe doze. Astfel, ei nu știu că – din punct de vedere chimic – aceste băuturi sunt combinații care au efecte nebănuite asupra sănătății, dat fiind că ele conțin cantități mari de zahăr, cofeină, taurină, acid alimentar citric etc. 72% dintre cei chestionați au mărturisit că au aflat la ora de Biologie că nu se recomandă folosirea energizantelor sub vârsta de 18 ani. De altfel în unele țări europene, acestea sunt vândute în farmacii.
Am simțit că trebuie să facem ceva în continuare, așa că am pornit cu colegii mei o campanie de informare despre adevărata ”față” a energizantelor. Asta pentru că școala educă, școala informează și școala formează! Prin urmare am identificat împreună cu elevii câteva efecte ale bauturilor energizante: insomnie, agitație, creșterea în greutate, apatie la ore, vitalitate scăzută, îngălbenirea smalțului dentar. De fapt consumul unor astfel de produse “lovește“ două organe – creierul și ficatul – , iar profilaxia trebuie abordată holistic.
În ceea ce privește motivele pentru care tinerii consumă astfel de băuturi, acestea sunt multiple și diverse, deoarece fiecare tânăr reprezintă un microunivers unic. Se pot identifica, totuși, câțiva numitori comuni (fără a avea nici pe departe pretenția rezolvării acestei probleme). Principalele motive identificate de noi ar fi cuprinse în următoarele procente: 36% au declarat că se simt lipsiți de energie și de aceea apelează la consumul de energizante. 24% au spus că beau energizante atunci când le este somn, iar 22% atunci când le este sete, iar restul de consumatori până la 100% apelează la energizante din toate motivele mai sus enumerate.
Anturajul reprezintă 32% din factorii identificați de noi care îi determină pe tineri să consume energizante. Să fii ”cool” (18%) sau să îi imiți pe alții (10%) reprezintă alți factori care influențează apelul tinerilor la astfel de produse. Prin urmare ce se poate face? În primul rând tinerii au nevoie de informație, iar școala are un rol deosebit de important în acest sens. Apoi familia este cea care poate acorda sprijin tânărului care ajunge uneori chiar dependent de aceste produse. Paracelsus scria: ”Cel mai bun medicament pentru om este omul. Cea mai înaltă măsură a medicamentului este Iubirea”. Așa că discutați des cu copilul/elevul dumneavoastră, ascultați-l și ajutați-l.
prof. Annamaria Hitter și prof. Delia Bartha – coordonatorii proiectului