Comportamentul utilizatorilor în cadrul rețelelor sociale, studiat de cercetătorii Universității ”Babeș-Bolyai”

”Activitățile sociale cresc nivelul de satisfacție” este una dintre ipoteze validate de un studiu realizat de cercetători ai Universității ”Babeș-Bolyai” pe tema comportamentului în cadrul rețelelor sociale.

Un grup de cercetători de la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității ”Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca a publicat recent articolul ”Comportamentul utilizatorilor în cadrul rețelelor sociale: relațiile dintre activitățile sociale, importanță și satisfacție” în revista ştiinţifică ”Symmetry”.

Având în vedere impactul tot mai ridicat pe care îl are utilizarea rețelelor sociale online asupra vieții noastre, în special în rândul tinerilor, cercetătorii consideră că este important să recunoaștem faptul că acestea contribuie la modelarea convingerilor indivizilor și la construirea identității de sine. Datorită acestui fapt, tot mai mulți oameni de știință din domenii diverse precum sociologie, comunicare sau informatică și-au canalizat resursele către studiul rețelelor sociale online din diverse perspective.

Obiectivul principal al studiului a fost investigarea relațiilor dintre activitățile online ale utilizatorilor (spre exemplu vizualizarea a ceea ce au postat prietenii, postarea de conţinut, comentarea fotografiilor sau postărilor altor utilizatori, primirea noutăților/actualizărilor de la diferite pagini favorite şi conversații pe chat cu diferite persoane), intensitatea utilizării (numărul de prieteni sau ore petrecute pe site-urile de socializare) anumitor rețele sociale specifice (ex.: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn sau YouTube), respectiv importanța și nivelul de satisfacție.

”Rezultatele studiului relevă faptul că activitățile cele mai populare și consumatoare de timp, pe care utilizatorii le desfășoară în cadrul site-urilor de socializare, sunt conversaţiile cu ceilalți utilizatori și recepţionarea reacţiilor şi alertelor la conţinutul postat/invitaţii sau pagini de interes, fără a exista însă diferențe semnificative între femei și bărbați. Pe măsură ce utilizatorii petrec mai mult timp uitându-se la postările prietenilor lor, cu atât petrec mai mult timp postând lucruri și adăugând comentarii la postările publicate de alte persoane. Pe de altă parte, pe măsură ce utilizatorii petrec mai mult timp primind actualizări și noutăți de la paginile favorite, cu atât petrec mai mult timp vorbind cu ceilalți”, se arată în comunicatul UBB.

Prezentul studiu validează ipoteza că ”activitățile sociale cresc nivelul de satisfacție și, prin urmare, că există o legătură directă între numărul de postări și comentarii și nivelul de satisfacție. De asemenea, conform cercetării, activitățile publice pe rețelele sociale afectează pozitiv satisfacția resimțită în cadrul rețelelor sociale, în timp ce activitățile private au o relație directă negativă în raport cu importanța rețelelor sociale. Paradoxal, în urma analizei corelației dintre importanță și satisfacție, s-a dovedit că există o legătură inversă și semnificativă între acestea două. Prin urmare, dacă importanța site-urilor de socializare crește, satisfacția scade. Cu alte cuvinte, cu cât este mai mare importanța, cu atât este mai mare nivelul de nemulțumire experimentat de utilizatori”, precizează sursa citată.

Mai multe detalii referitoare la acest studiu sunt disponibile aici.

Sursă informații: Universitatea ”Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. Imagine de Gordon Johnson de la Pixabay.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.