“Muzica e foarte vie”, îmi spune agentul de vânzări, cu mâna pe sicriul luxos dintre noi. “Poate ar trebui să mergi la cealaltă conferință.”
Eram la Westin Harbor Castle, complexul hotelier de lux de pe malul lacului Ontario în centrul orașului Toronto, locul de desfășurare al săptămânii muzicii canadiene. Atâta doar că în paralel se întâmpla conclavul anual al industriei funerare, și eu mă rătăcisem. În februarie 1977, în același loc, poliția canadiană spărgea ușa camerei lui Keith Richards de la Rolling Stones, urmând o arestare pentru posesie de heroină și cocaină. Canadian Music Week cuprinde o conferință a industriei muzicale, una dedicată radioului și industriei audio, trei gale de premiere, și multă, multă muzică live.
Cei de la Edison Research au adus cifre care demonstrează că radioul este în continuare un medium de masă din pachetul mass media: 64% din americani îl ascultă măcar o dată pe zi. Trebuie însă să cucerească noile tehnologii, cum ar fi smart speakers (5% din consumul total de audio) sau smart TV (4%). Și, bineînțeles, trebuie să cucerească bătăliile cele mai importante: cea pentru un loc pe telefonul mobil și cea pentru un colț pe bordul mașinii.
În 2023, hip hop-ul e în centrul industriei muzicale, având aniversarea de 50 de ani. Figuri legendare ca Chuck D și localnicul Kardinal Offishall (ajuns între timp Global A&R la Def Jam) puteau fi văzuți pe holuri, înconjurați de anturaj și imposibil de abordat din senin. Urmează muzica pop, iar pe trei vine rockul. Am stat de vorbă cu Bad Skin, o gașcă punk de fete din Montreal, pe care le-am văzut mai târziu pe scena legendarului club El Mocambo: un show dinamită! Au fost recent la o conferință similară în Bulgaria, ocazie cu care s-au declarat încântate de ospitalitatea est europeană. Am întâlnit artiști și printre voluntarii care ajută cu organizarea: o idee excelentă de a face conexiuni cu greii industriei, dacă nu-ți permiți intrarea scumpă la conferință. O variantă din România ar fi voluntariatul la Mastering The Music Business, care se ține între 5-7 septembrie 2023.
“Dar dacă vrei o poveste haioasă, du-te la colegul de la standul 3”, îmi mai spune consultantul funerar. “Tocmai i-a vândut un sicriu de 50 de mii de dolari lui Chuck D.”
George Moțoc
Despre autor: Vocea lui George Moțoc s-a auzit zilnic la radio în Baia Mare din 1993 până în 1999. După emigrarea în Canada, a continuat să scrie și să producă emisiuni radio și podcasturi.
Îl găsiți pe georgemotoc.com.
CITEȘTE ȘI: Rock din capul lui Moțoc | Voce în carne și oase